Met de kanteling van verticale, hiërarchische organisaties naar horizontale structuren worden taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden opnieuw verdeeld in de organisatie. Het thema 'zelforganisatie' sluit hier naadloos op aan. Door het werken in goede, afgebakende processen (en daaraan gekoppelde prestatieafspraken) kunnen teams een hoge mate van zelforganisering nastreven. Met deze module ontstaat meer inzicht in begrip in de reis die leidinggevenden en teams hiervoor doorlopen.


In deze module wordt ingegaan op de achtergronden van zelforganisatie en de organisatie-aandachtsgebieden die daarbij relevant zijn.

LEERDOELEN

  • inzicht krijgen in ontwikkelmodellen voor zelforganiserende teams
  • inzicht krijgen in de veranderende rol van de manager in kantelende organisaties
  • zelfevaluatie kunnen uitvoeren

ONDERWERPEN

  • het 'waarom' van zelforganisering
  • actuele managementtheorieën over zelforganisatie
  • groeimodellen van zelforganiserende teams
  • uitdagingen en valkuilen bij implementatie van zelforganiserende teams
  • veranderende rol van de leidinggevende
  • zelfevaluatiemethode en -kader

WORKSHOP

  • zelfevaluatie zelforganiserende teams

DOELGROEP

  • procesmanagers
  • leidinggevenden
  • medewerkers facilitaire organisatie

DUUR 4-8 UUR

Interesse? Training aanvragen

Trainers 4 experts

Opleidingen 28 unieke modules

Arrangementen combineren van modules

Waarom wij? in 5 antwoorden

  • Wat leer ik bij jullie?

    Wat procesmanagement is. Hoe je het toepast. Voor iedere fase van procesvolwassenheid. Zodat je zelf doorlooptijden kan verkorten, kwaliteit kan verbeteren en verspilling kan voorkomen. Weet hoe je brown papers kan maken met groepen. Procesanalyses doen. Verbeterprogramma's opzetten. En nog veel meer. Er liggen 33 modules klaar

  • Waarom jullie als trainingspartner?

    Je krijgt een ervaren consultant voor de klas. Die zelf dagelijks procesherontwerpprojecten doet bij klanten. Dus precies weet waar hij over praat. En praktijkvoorbeelden meeneemt. En dat vertaald in een krachtig leerconcept. Geen droge theorie dus maar doorleefde praktijk.

  • Welk leerconcept zit erachter?

    De leerlijnen van Kolb. Drie leerlijnen: Leren door kennis, doen en reflecteren. Iedere module heeft kennisoverdracht, een do- opdracht én een reflectie daarop. Zo blijft kennis hangen.

  • Waarom In-company?

    Toepassing naar praktijk staat centraal. Dat gaat veel beter binnen de context van de eigen organisatie. Zo kunnen we meteen doorpakken. Hoe werkt het hier? Hoe krijg je het voor elkaar?

  • Hoe werkt het ?

    We bieden 33 modules, verdeeld over 8 categorieën. Deze zijn te combineren tot een organisatie-unieke opleiding. Zo krijgt u precies wat u nodig heeft.

    Vertel ons uw opleidingsuitdaging, dan kijken we samen wat we kunnen bieden 

Volgende stap Contact